Drivstoffkjeden JET etablerte seg i Norge tidlig på 90 tallet og har vært en kjempesuksess. Idag har finske ST1 kjøpt opp JET, og suksessen forsetter.
Hvorfor lykkes JET/ST1 i Norge, og i andre land?
- JET/ST1 skulle kun selge bensin/diesel. (100% fokus på kjernevirksomheten)
- Første selvbetjente kjede i Norge
- Lokasjon var alt! De var mer opptatt av hvor mange som bodde rundt stasjonen enn de som kjørt forbi. Slik mange andre selskaper var opptatt av.
- Tett oppfølging av stasjonen.
- Få ansatte i Norge. ca 10-12 stk. Idag er det 1 personen som styrer hele ST1 i Norge.
- Skulle være enkelt og billig å tanke hos JET. Legg merke til hvor lang tid en kunde bruker på en betjent stasjon. Parkerer ved pumpen, går inn på stasjonen. Kø for å betale osv osv. Går raskt 10-12 minutter før eieren har flyttet bilen. På en JET stasjon tok tankningen ca 3 minutter, og kunden kjørte avgårde. Biler raskt inn og raskt ut = store volumer og fornøyde kunder.
- JET brukte lite penger på markedsføring. Isteden brukte de store summer på å «krige» på pris. Hva skjedde? Media ga JET gratis reklame som dekket opp de store tapene de hadde i oppstarten. Kunden så at JET var de som dro prisene nedover.
- JET skulle aldri ha mer enn 5% markedsandel i hvert «Lokale» omeråde. Hvorfor? Ingen skulle kunne greie å presse dem ut av markedet. Tapene hos de store selskapene ville bli enorme. De prøvde seg, men det eneste det førte til var at JET økte markedsandelen i Norge, og de led ENORME tap selv.
ST1 som har kjøpt opp JET fortsetter den samme suksessen! Eneste kunden merker er at logoen er ny. Salget går som før. ST1 effektiviserer yttligere med kun 1 ansatt i Norge. Kjøper det de trenger av tjenester og kjører samme prispolitikk. Prispressern
Det er bevist at der JET/ST1 er lokalisert, der får man best priser på drivstoff! Så skal man tanke hos noen av de andre aktørene, så tank i nærheten av der ST1 er lokalisert!
JET kom så langt med kundene at mange av kundene kalte stasjonen(e) for "min stasjon". Da har man kommet langt..
JET kom så langt med kundene at mange av kundene kalte stasjonen(e) for "min stasjon". Da har man kommet langt..
Statoil prøvde å kjøpe ST1 fra ConcoPhillips i Norge. Det stoppet konkurranse myndighetene. Hvorfor tror dere det?
Statoil fikk derimot kjøpe endel av JET sine stasjoner i Sverige, og driver under JET sitt merkenavn i yttligere noen år ti (Etter avtale med ConocoPhillips)l. De har valgt og ikke bytte navn til sitt eget selvbetjent brand 1-2-3. Hvorfor?
Kjenner dere til andre lignende suksess historier? Kom gjerne med deres.
Med Vennlig Hilsen
Henning aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar