Har idag vært på en konferanse hvor man har fått en presentasjon av den kjente professoren fra INSEAD Business School, Jean Claude Larreche, CEO Jens Ulltveit Moe, UMOE og Bjørn Inge Bakken fra Scandpower.
Professor Jean Claude Larreche har skrevet boken: The Momentum Effect, og tema for presentasjonen var hva som kjennetegner bedrifter som opplever ekstrem vekst.
Professor Larreche tok for seg konkrete eksempler på bedrifter som under finanskrisen økt markedsandelene sine via av å vise konkrete eksempler.
Hyundai økte markedsandelen sin i USA med 2 prosent under finanskrisen. (Fra 2% til 4% vekst i 2009) Hvordan fikk Hyundai til dette når store aktører som GM konsernet «stupte»?
De gikk ut med en kampanje som sa: Mister du jobben innen 12 MND så gi bilen tilbake til oss uten noen spørsmål! GM så kampanjen komme, men lo av hele kampanjen!
Kampanjen ble en kjempe suksess. Når folk er deprimerte så unner man seg ofte ting for å føle seg bedre. Kvinner går til frisøren, kjøper ny dress og en ring, mens menn kjøper en bil for å føle seg bedre. Risikoen for kjøperen av bilen var liten.
Øke markedsandelen med 100% prosent under finanskrisen er imponerende.
Når GM så at Hyundai lykkes med denne kampanjen prøvde de å gjennomføre det samme. (2 mnd etter)
Hyundai dro da kampanjen enda et steg videre:
« Mister du jobben så betaler vi utgiftene på bilen i 3 mnd»
Etter 6 mnd i Juni 2009 hadde ingen levert tilbake bilen. I desember 2009 hadde 90 mennesker levert tilbake bilen. En kjempesuksess når man vet at man i USA bruker ca 4000 dollar i markedsføring pr solgte bil.
Professor Larrache var veldig opptatt av det ledelsen rundt omkring som regel har meget god utdannelse, men mangler visdom, og at «hoder er viktigere» enn penger. Han pressiserte også at det ofte er en mangel på forståelse for hvorfor kunden kjøper akuratt ditt produkt og tjeneste. Hvordan engasjerer man kunden? Og ikke minst hvordan engasjerer man sine ansatte?
Mange ledere forstår ikke at sine ansatte idag ønsker mer enn høy lønn. Man ønsker frihet, spenning, ny lærdom og utfordinger i hverdagen.
Jeg skal ihvertfal lese boken The Momentum Effect.
Takk til Professor Jean Claude Larreche, kunnskapsbyen Lillestrøm (kunnskapsbyen.no og Nordea Nordea.no). Lærerik og spennende dag fra A til Å.
Med Vennlig Hilsen
Henning aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar