lørdag 1. januar 2011

Må nettkatalogene endre seg pga sosiale medier?

Svaret er JA! Som de fleste andre bransjer vil nettkatalogene også måtte endre seg. De er helt avhengig av bruk på sidene sine, og etter Google sine endringer må de finne på noe for å opprettholde antall brukere. 
De store katalogene gikk igjennom store endringer i 2010, og jeg  er spent på i hvilken retning de bestemmer seg for å gå i 2011. Nettkataloger drives med forholdsvis lave kostnader, men ..
Her er mine tanker:
  • De må satse lokalt, lokalt, lokalt. 
  • Finne ting som gir kundene merverdi. (Tjenester via GPS, tilbud, kuppong)Groupon samarbeid? o.l)
  • Finne en måte å integrere de sosiale mediene på. Flere av katalogene er etablert på forskjellige sosiale platformer, men strategien virker uklar. Lite oppdateringer og har vanskelig for å se hvem de ønsker å prate med/til.. osv. Har mediebyråene de bruker god nok innsikt i mulighetene med sosiale medier?..jeg vet ikke.., men..
  • «If you cant beat them, join them» Strategiske samarbeid med facebook. linkedin, twitter Gowalla eller andre..
  • Finne nye strategiske samarbeidspartnere. (nisjer)
  • Blir ikke overrasket om en av de store sosiale mediene kommer med egne telefonkataloger for privat og bedrift. Om det kommer i 2010 vet jeg ikke..
Mulighetene er mange! .. noe må gjøres. Både for kundene og ikke minst for de som bruker produktene.
Her får dere TNS Gallup sin toppliste:  http://bit.ly/i8iR6J 
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:
Sosiale medier: http://on.fb.me/90kYLt

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar