søndag 2. januar 2011

Mine erfaringer med sosiale medier for bedrifter.



Her er noen av mine erfaringer når det kommer til bruk av sosiale medier for bedrifter:
1.     Sosiale medier er bare en liten del av den overordnede markedsstrategien.  Hvordan og hvilke medier som skal benyttes må forankres i din bedrifts overordnede markedsstrategi.
2.     Sosiale medier handler ikke om teknologi, men om kommunikasjon!
3.     Finn ut hvem dere ønsker å kommunisere med, og ikke minst hva målet er! Ønsker dere dialog? Ønsker dere å benytte det som en service for deres kunder? Ønsker dere å benytte det for å promotere produkter og tjenester? Ønsker dere å benytte sosiale medier for å selge flere produkter/tjenester osv. Disse tingene må ligge til rette før man bestemmer seg for hvilke sosiale medier man skal benytte.
4.    Vær kreative. Våg og være litt annerledes. Hvorfor skal alle bedrifter gjøre ting likt?
5.     Påse at det dere bestemmer dere for blir fulgt opp. Ikke dra i gang noe dere ikke greier å håndtere/følge opp.  Det er ikke bare å lage noen profiler/sider på forskjellige sosiale medier så tro at ting går det av seg selv. Det krever oppfølging!
6.     Ønsker du å få med deg flest mulig mennesker på det du gjør, så gå 2 steg bak utviklingen. De fleste er ikke oppdatert på det ”nyeste”
Muligheter med sosiale medier for forskjellige lederfunksjoner:
1.      CEO: Følge opp omtale av bedriften. Spre budskap som vil påvirke selskapet positivt
2.      Markedssjef: Ett supplement til gamle markedskanaler. Spre kommersielle budskap via dialog og ”jungeltelegrafen.
3.     Personalsjefen: Effektivisere rekrutterings prosesser og styrke internkommunikasjonen.
4.  Leder for kundeservice: Ny kanal for å drive kundeservice på kundens premisser.
Med vennlig hilsen
Henning aarsand
Bli tilhenger av HENNING AARSAND CONSULT 
 http://bit.ly/8XYkpU

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar