Jeg tror:
- Shell sin bensinstasjon ble solgt i Sverige og Finland til ST1 i 2010. Jeg tipper at Shell selger alle stasjonene i Norge også. Shell har flest stasjoner av alle i Norge. Pga konkukurranse situasjonen er det får som kan/får kjøpe dem. Jeg tipper at stasjonsnettet blir kjøpt av 2 aktører. Feks Uno-X og ST1.
- Statoil sine stasjoner ble satt på børs i 2010. Blir ikke overrasket om en russisk aktør som Lukoil kunne være interessert i Statoil sine stasjoner. Lukoil kjøpte JET sine stasjoner i Finland for et par år siden. Men var ikke interessert i JET i Norge og Sverige.(Manglet depoer) Jeg tipper at Lukoil kjøpte JET i Finland pga depoene langs kysten. Statoil har flere depoer langs kysten i Norge. Derfor tror jeg russerene er interessert!
- Reitan sitt Uno-X fortsetter å ren dyrke selvbetjent konspetet. Blir YX navnet helt bort i 2011? Uno-X har hentet inn JET sin gamle toppsjef.
- Esso blir det ikke store endringer på. Gjør nok om endel av ulønnsomme stasjoner til selvbetjent stasjoner.
- ST1 kommer til å vokse. (Tidligere JET)
Søndagsåpne butikker kommer til å tvinge selskapene til å gjøre om mange av stasjonene til selvbetjente stasjoner. Selskapene kommer til å legge ned de minst lønnsomme. (Trenden fortsetter) Frem i tid blir det stort sett selvbetjente stasjoner. Kombinert med dette kommer veisentre til å dukke opp (ikke 2011)
Spent på å se om noen av selskapene gjør avtaler med noen av dagligvare kjedene om drift av butikkene. Altså feks Kiwi/Joker e.l driver butikkene og oljeselskapene driver stasjonene.
Som sagt bare mine tanker og spådommer. Ta det for det det er verdt.
Godt Nytt År!
/Henning
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar