tirsdag 8. mars 2011

Ledertips - Kjennetegn ved styrende og støttende lederatferd

Styrende atferd kjennetegnes ved at lederen:
  • Innvolverer ingen/få i hvordan ting skal gjøres
  • Setter målene på egen hånd eller med minimal involvering fra medarbeideren
  • Fastsetter selv tidsfrister for når delmål og det endelige arbeidet skal være ferdig.
  • Instruerer og viser  – ofte i detalj – hva og hvordan ting skal gjøres
  • Bestemmer hvem som skal gjøre hva under utførelsen av arbeidsoppgaven
  • Følger opp arbeidet tett
  • Foretar nødvendige prioriteringer
  • Kommuniserer via enveiskommunikasjon
  • Kontrollerer og følger opp resultatet av arbeidsoppgaven
  • Bestemmer hvordan arbeidet skal evalueres og står selv for dette
Støttende atferd kjennetegnes ved at lederen:
  • Lytter til medarbeiderens innspill, utfordringer og problemer
  • Aktivt ber medarbeideren komme med sine innspill og meninger
  • Involverer medarbeiderne i planlegging og gjennomføring av arbeidet
  • Forklarer hvorfor ting å gjøres i et læringsperspektiv
  • Gir mye informasjon
  • Ofte ”selger inn” oppgaven overfor medarbeiderne for å skape motivasjon og ansvarliggjøring
  • Benytter toveiskommunikasjon
  • Involverer, oppmuntrer og støtter medarbeideren
  • Gir konstruktive tilbakemelding med fokus på læring etter utført oppgave
  • Oppmuntrer medarbeiderne til selvevaluering og lære av det som er gjort
Kilde:  Hersey & Blancard 

Med Vennlig Hilsen
Henning aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar