Styrende atferd kjennetegnes ved at lederen:
- Innvolverer ingen/få i hvordan ting skal gjøres
- Setter målene på egen hånd eller med minimal involvering fra medarbeideren
- Fastsetter selv tidsfrister for når delmål og det endelige arbeidet skal være ferdig.
- Instruerer og viser – ofte i detalj – hva og hvordan ting skal gjøres
- Bestemmer hvem som skal gjøre hva under utførelsen av arbeidsoppgaven
- Følger opp arbeidet tett
- Foretar nødvendige prioriteringer
- Kommuniserer via enveiskommunikasjon
- Kontrollerer og følger opp resultatet av arbeidsoppgaven
- Bestemmer hvordan arbeidet skal evalueres og står selv for dette
Støttende atferd kjennetegnes ved at lederen:
- Lytter til medarbeiderens innspill, utfordringer og problemer
- Aktivt ber medarbeideren komme med sine innspill og meninger
- Involverer medarbeiderne i planlegging og gjennomføring av arbeidet
- Forklarer hvorfor ting å gjøres i et læringsperspektiv
- Gir mye informasjon
- Ofte ”selger inn” oppgaven overfor medarbeiderne for å skape motivasjon og ansvarliggjøring
- Benytter toveiskommunikasjon
- Involverer, oppmuntrer og støtter medarbeideren
- Gir konstruktive tilbakemelding med fokus på læring etter utført oppgave
- Oppmuntrer medarbeiderne til selvevaluering og lære av det som er gjort
Kilde: Hersey & Blancard
Med Vennlig Hilsen
Henning aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar