tirsdag 2. november 2010

Samtaleoppbygging for salg via telefon


Skal du lykkes med salg pr. telefon er det viktig at du har en klar struktur på
hvordan du utfører samtalen. Se for deg samtalen som en ”trakt”. Du starter
samtalen bredt og generelt og stiller spørsmål som gjør at du ender i bunn av
trakten.
Man
kan dele samtalen inn i følgende faser:
1.      Åpning: I
denne fasen skal du bygge kjemi med kunden, og ikke minst finne ut om kunden er
i riktig ”modus”. Speil kunden. Påse også at du snakker med beslutningstageren.
Ha et kort og presist budskap om hvem du er og hvorfor du ringer.
2.      Behov: Finn
kundens behov. Intervju kunden ved bruk av åpne spørsmål. De behovene du finner
skal brukes når du kommer til closingen.
3.      Oppsummering
av samtalen/løsning:
Bruk de unike behovene/akseptene som
er avdekket. Dette for å bekrefte at vi har oppfattet korrekt behov. Eks: Hvis
jeg forstår deg rett så var det viktig for deg/dere å…….
4.      Closing: Har du funnet de rette behovene og fått aksept for dem, så går
dette av seg selv. Får du ikke frem en naturlig closing, så kommer det av at du
i mange tilfeller ikke har fått frem nytteverdien godt nok. Hvis så er
tilfelle, gå tilbake til oppsummeringen igjen og prøv å close på nytt. IKKE GI
DEG MED DET FØRSTE!
Skap en god dag,
Med vennlig hilsen
Henning
Aarsand 
Følg Henning Aarsand Consult på facebook: http://bit.ly/daVrjP


















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar