Noen ledere er dyktige til å gi anerkjennelse til sine ansatte, mens andre igjen har en lang vei å gå. Ønsker du å lykkes som leder er du helt avhenig av å gjøre det via dine medarbeidere. Du alene når defintivt ikke målet!
Følgende punkter er kritiske iforhold til å vise respekt ovenfor sine ansatte:
- Anerkjennelse - Takk dine ansatte, og anerkjenn deres bidrag på daglig basis. Anerkjennelse er ikke noe man kun skal gi ved hver medarbeidersamtale.
- Tilby dine ansatte verktøy, ressurser og informasjonen de trenger for å gjøre en best mulig jobb
- Intern kommunikasjon er undervurdert i mange selskaper - Involver medarbeideren. Påse at du involverer dine ansatte i ting som skjer.
- Skap et arbeidsmiljø hvor fokus på samarbeid står i fokus
- Fortell hva du forventer av medarbeideren. Etabler klare resultatmål, hold den ansatte ansvarlig og følg opp hyppig.
- Vis hensyn . Synliggjør omtanke, emapti og vennlighet ovenfor medarbeiderene
- Stol på dine ansatte - Vis at du virkelig stoler på dine medarbeider. Skap et klima hvor medarbeiderene dine får vist sine ferdigheter, evner og ikke minst får ta besluttninger utifra gitte rammer.
- Gi løpende tilbakemeldinger - både positive og negative.
Med Vennlig Hilsen
Henning aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar