søndag 26. desember 2010

Rekrutteringsprosessen

Før organisasjonen bestemmer seg for å rekruttere nye medarbeidere, er det viktig at man først vurderer alternativer til rekruttering. Årsaken til dette er at rekruttering av nye ansatte innebærer betydelig investeringer. Alternativer til rekruttering omfatter bruk av midlertidig arbeidsassistanse, bruk av overtid, og sette ut arbeidsoppgaver til eksterne aktører og leie konsulent tjenester, absorbering av merarbeid gjennom omorganisering av arbeidet eller nedkutting av tidligere arbeidsoppgaver som ikke lenger er like nødvendige.

Når man eventuelt har bestemt seg for å fylle en ny stilling, så omfatter den prosessen i vanlige tilfeller følgende 14 elementer:

  Jobbanalyse og stillingsbeskrivelser
2.      Kravanalyse og spesifikasjon
3.      Fastsettelse av belønningsrammer
4.      Analyse av rekrutteringskilder
5.      Kunngjøring
6.      Svar på henvendelser
7.      Søknadsbehandling
8.      Forberedelse av intervju
9.      Intervju
10.   Analyse av intervjuer
11.   Nye intervju runder
12.   Beslutning og meddelelse
13.   Ansettelseskontrakt
14.   Introduksjon i organisasjonen




Med Vennlig Hilsen
Henning aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar