Dette innlegget er basert på mange års erfaring ved å jobbe med salg, marked og ledelse i en rekke store og små bedrifter. Jeg har alltid vært opptatt av at bedriftene skal sette kunden i sentrum. Noen bedrifter gjør det, andre sier det gjør, mange gjør det ikke mens andre igjen har en plan om å gjøre det.
Hvor ofte har man ikke opplevd at marked og salgsavdelingen omtrent ikke er i kontakt?
Jeg kjørte for en liten tid tilbake en test hos en av kundene mine. Bedriften hadde en «splittet» marked/salgsavdeling. Selgerene viste lite om hva markedsavdeling gjorde, og markedsavdelingen viste lite om hvordan selgerene jobbet ut mot kundene. Ledelsen hadde fokus på at kunden alltid skulle være i sentrum!
For å skape større forståelse lot jeg selgerene få en dag sammen markedsavdeling for å erfare hvordan de jobbet. Noe som ble godt mottatt. Kombinert med dette skulle markedsavdelingen ut å selge, som ble lite godt mottatt.
Her er noen av erfaringene man gjorde seg:
- Man så hvor forskjellig salg og markedsavdelingen tenkte. Kommunikasjonen mellom avdelingene var fraværende.
- De som jobbet med marked, så nye muligheter for hvordan man kunne nå ut til kundene
- Selvom selgerene ønsket direkte salgsfremmende markedskampanjer, så fikk de også forståelse av at langsiktig merkevarebygging også var viktig for langsiktig gevinst.
- Både markedsførere og selgere så nytten av å ha en tettere kommunikasjon enn de hadde
- Ledelsen så at kunden ikke stod så i sentrum som de hadde trodd. Mye var lagt opp på «tro» ikke fakta.
Om dere ikke sender ut alle ledd i organisasjonen for å selge, så send ihvertfall ut markedsavdeling i ny og ne. Salg og marked er og blir en enhet om man liker det eller ikke. Formen på det kan derimot diskuteres.
Hvordan jobber din bedrift med salg og marked?
Med Vennlig Hilsen
Henning aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar