I hvor mange bedrifter har jeg ikke opplevd at salgs og markedsavdeling har liten kontakt med hverandre. Det lages planer fra begge hold uten at det samkjøres.
Wake up!
Jeg vet jeg går i «krigen» med mange markedsførere, men jeg sier igjen; Salg og marked er det samme, og bør knyttes tettere opp i hverandre. Markedsførere bør itillegg ut å selge selv i ny og ne. Det fører ofte til at man ser behovet for markedsføring på en helt annen måte. Selgere bør også få være med å se hvordan markedsførere jobber. Det hele går på å skape forståelse.
Hvor mange ganger har ikke dette skjedd:
- Salgavdelingen får ikke informasjon om hva som gjøres markedsavdelingen
- Salgsavdelingen blir ikke innvolvert/ får ikke vite om markedsaktivitetene
- Markedsavdelingen og byråene setter opp kampanjer/aktiviteter uten at salgsavdelingen vet noe/lite om det.
- Det foretas ikke en grundig nok analyse på tvers av faggrensene i organisasjonen før man drar igang ting.
- Hvor mange ganger har man ikke satt igang kampanjer hvor ikke «backoffice» «salg» ikke har kompetanse til å håndtere henvendelsene i ettertid?
I tiden som kommer tror jeg at samspillet mellom salg og marked bli enda viktigere. Samspillet mellom tradisjonelle medier og nye medier vil skape et enda større behov for tettere samspill mellom fagområdene i bedriften.
Hvorfor?
- Sosiale medier fører til toveis kommunikasjon. Kundene vil bli mer og mer aktive på sosiale medier. Selgerene står nærmest kunden. Det er derfor viktig å ta med seg relevant informasjon tilbake til markedsavdelingen. Ikke bare det som leses på nettet.
- Hvis dere har en sosial strategi. Hvordan skal selgerene informere kundene om hvordan han/hun kan finne dere? En ting er å trykke det på et visittkort, brevark osv, men bør det også være en del av salgspresentasjonen?
- Selgere og markedsførere er selv på sosiale medier. Overvåkningsverktøy fanger opp mye av det som skrives om bedriften, men ikke alt. Hvordan håndtere den responsen som de ansatte fanger opp?
- Det vil dukke opp prospecter/leads fra de sosiale mediene man deltar på. Hvem er best til å finne potensielle lead som kan gi salg?
- Kryssmarkedsføring mellom gamle og nye medier vil være avgjørende
- Det blir viktigere enn noengang å jobbe aktivt med salg. Salg/markedsarbeid «face til face» blir viktigere enn noengang. Kombinert med at kundene/potensielle kunder vil følge dere på sosiale medier, så kommer de til å bli enda mer opptatt av personlig kontakt.
- Byråene sin rolle vil endre seg. Man trenger enn helt annen bistand fra byråene enn man gjorde tidligere. Evner de gamle byråene å fornye seg? Tja..
Tilslutt: Vinner bedriftene fremover tror jeg blir de som greier å skape en kommunikasjon utad som krysser nye/gamle medier med aktivt personlig salgs og markedsarbeid.
Mulig jeg tar feil.. men det er mine tanker. Hva mener dere?
Med Vennlig Hilsen
Henning aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar