torsdag 20. januar 2011

Grundertips - Oppkjøp - verdivurdering

Verdivurdering av bedrifter, små og store, representerer en egen gren innenfor corporate finance. Du finner disse tjenestene i de fleste store banker, større advokathus, corporate hus, revisjonsselskaper og blant selvstendige konsulenter.
Går du i tanker om oppkjøp av et vist omfang anbefaler vi at du tar kontakt med spesialkompetanse før du nærmer deg en beslutning. I mindre virksomheter kan slik kompetanse medføre en relativt høy kostnad, og en del nøkkelinformasjon knyttet til verdivurdering kan du med litt innsats selv sjekke. Her er noen tips:

Grunnlagsinformasjon du MÅ ha:
• Resultatregnskap siste 5 år/budsjett kommende år
• Balanseregnskap siste 5 år
• Nøkkeltallsberegninger med forklaringer
• Sektor/Bransjetall
Grunnlagsinformasjon du BØR ha
• Fremtidsutsikter
• Bransjemessige markedsforhold
• Nøkkelpersoner i bedriften/management

• Selskapets driftsresultat før skatt + avskrivninger (Cash Flow) multiplisert med en faktor på opptil 10 er et utgangspunkt. (10 er dog høyt og blant unntakene, selv om vi spesielt innenfor enkelte deler av IT og konsulentbusiness som er lite kapitalkrevende, har sett multiplikatorer også over 15). 

• Jo mer stabile resultatene har vært og forventes å bli de kommende årene, jo høyere multiplikator. Prisen som betales skal signalisere nåverdien av forventet fremtidig kontantstrøm. Multiplikatoren signaliserer på samme måte antall år før investeringen er “nedbetalt”
• Kjøper du AS’et og selskapet har gjeld kommer dette naturligvis til fradrag.
• Det samme gjør enhver uavklart forpliktelse som selskapet måtte ha, og som overføres på ny eier. 
• Eventuelle nøkkelpersoner, kunde – eller leverandøravtaler, agenturer, andre forhold som ikke følger kjøpet må undersøkes grundig. Bortfall av avtaler/frafall av nøkkelpersoner kan medføre umiddelbare endringer i kontanstrøm og resultat, og dermed verdivurdering.
• Er balanseverdiene reelle. Elementer i balansen som alltid må kontrolleres er kundefordringene, varelager, anleggsmidler og sist men ikke minst evt goodwillposter.
• Hvilken merverdi tilfører oppkjøpet din eksisterende virksomhet. Slike merverdier kan f.eks handle om å “ta ut” en brysom konkurrent, komplettere sortiment og distribusjon for å kunne håndtere større kunder og leveranser (1+1= 3)
• Som kjøper har du flere måter å sikre deg på, evt la selger ta en del av risikoen for “likene” som kan falle ut av skapet. Dette skal vi komme tilbake til neste uke under “gjennomføring”.

Ta kontakt med oss ved spørsmål eller konkrete problemstillinger.

LYKKE TIL!!

”Gründertips” 
Halvor Danielsen/Henning Aarsand
s-dani@online.no
+47 97 79 44 22

Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar