Som leder innen fagfeltet salg vil man erfare at noen slutter. Uavhengig av grunn for hvorfor medarbeideren slutter kan de gi verdifulle impulser til deg som leder. I en slik fase kan det være enkelt og greit å finne styrker og svakheter ved virksomheten.
I god tid før samtalen bør medarbeideren få en ”sjekkliste” med momenter/spørsmål som skal tas opp. På den bør det også være plass til å skrive kommentarer.
Avskjedssamtalen bør finne sted på ett sted man ikke blir forstyrret. I en avskjedssamtale bør det inviteres til å uttale seg åpent og kritisk om virksomheten og dens medarbeidere, også om lederne. Den som skal uttale seg må garanteres fortrolighet. Aktiv lytting er viktig for å finne ut hva den andre part virkelig mener. Unngå at samtalen ”flyter ut” og befatter seg med saker som ikke har noen tilknytning til saken.
Eksempler på momenter/spørsmål til ”Sjekklista”:
Hva har din nye stilling å tilby, som ikke denne hadde?
Hvorfor begynte du hos oss?
Hvordan ble dine forventninger oppfylt hos oss?
Hvilke utfordringer har du savnet?
Har du forslag til forbedringer hos oss?
Hva ser du på som spesielt positivt/negativt med vår virksomhet?
Vil du anbefale vår virksomhet som arbeidsplass for dine venner? Hvorfor eller hvorfor ikke?
Har du hatt problemer med noen bestemte medarbeidere/ledere? Hvis problem. Har du forslag til hvordan vi kan løse det?
Ser du muligheter selskapet ikke har utnyttet?
Ser du faremomenter som selskapet har oversett?
Har du andre kommentarer angående vår virksomhet?
Dette er som sagt eksempler på spørsmål du kan benytte under ett sluttintervju, og må selvfølgelig tilpasses den enkelte virksomhet.
Med vennlig hilsen
Henning aarsand
Følg leder/salg/ grundertips på facebook: HENNING AARSAND CONSULT http://on.fb.me/c9LQN7
Følg leder/salg/ grundertips på facebook: HENNING AARSAND CONSULT http://on.fb.me/c9LQN7
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar