Hva gjør vi som salgsledere hvis vi kommer i en situasjon der salget svikter over tid, og budsjetter og mål ikke nåes? Alt må vurderes og evalueres: Selgere, rutiner, kulturen i teamet/avdeling osv.
Her er noen spørsmål salgslederen må spørre seg selv i en slik situasjon:
1. Har selgerne en klar forståelse av sine daglige arbeidsoppgaver, sine budsjetter og sine delmål?
2. Vet selgerne hva som forventes av dem?
3. Vet selgerne hvordan de ligger an i forhold til sine mål?
4. Har selgerne vært med på å sette mål, og har de akseptert og tatt eierskap til sine mål?
5. Hvordan er holdningene i salgsavdelingen?
Er selgerne stolte av jobben sin? (Eller har de rett og slett ”vondt i viljen”?)
Er selgerne stolte av jobben sin? (Eller har de rett og slett ”vondt i viljen”?)
6. Er samarbeidet selgerne i mellom i kombinasjon med sunn konkurranse godt? (Hvordan er kulturen i salgsavdelingen?)
Ser man at resultatene uteblir eller at ikke målene nåes, så tak i situasjonen før det går for langt. Ikke sitt og vent på at det ”smeller"
”Great leaders know that the best way to grow their business is to grow their people”
Med vennlig hilsen
Henning aarsand
Følg leder/salg/ grundertips på facebook: HENNING AARSAND CONSULT http://on.fb.me/c9LQN7
Følg leder/salg/ grundertips på facebook: HENNING AARSAND CONSULT http://on.fb.me/c9LQN7
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar