søndag 26. desember 2010

Avvik i salg. Hva gjør vi som salgsledere?

Hva gjør vi som salgsledere hvis vi kommer i en situasjon der salget svikter over tid, og budsjetter og mål ikke nåes?   Alt må vurderes og evalueres: Selgere, rutiner, kulturen i teamet/avdeling osv.

Her er noen spørsmål salgslederen må spørre seg selv i en slik situasjon:

1.     Har selgerne en klar forståelse av sine daglige arbeidsoppgaver, sine budsjetter og sine delmål?
2.     Vet selgerne hva som forventes av dem?
3.     Vet selgerne hvordan de ligger an i forhold til sine mål?
4.     Har selgerne vært med på å sette mål, og har de akseptert og tatt eierskap til sine mål?
5.     Hvordan er holdningene i salgsavdelingen?
Er selgerne stolte av jobben sin? (Eller har de rett og slett ”vondt i viljen”?)
6.     Er samarbeidet selgerne i mellom i kombinasjon med sunn konkurranse godt? (Hvordan er kulturen i salgsavdelingen?)

Når resultatene uteblir er det viktig for oss i salgsledelsen ”å se oss selv i speilet”. Som salgsledere setter vi standarden, og er det oppstått en ukultur er det vår skyld! Det er vårt ansvar å rydde opp i ukulturen. Om man har arvet den fra tidligere salgsleder eller ei) Vi som salgsledere må være helt ærlige med oss selv. Har vi vært med å skape ukulturen, og er det realtistisk at vi er foregangsperson i omstillingen?

Ser man at resultatene uteblir eller at ikke målene nåes, så tak i situasjonen før det går for langt. Ikke sitt og vent på at det ”smeller"

”Great leaders know that the best way to grow their business is to grow their people”



Med vennlig hilsen
Henning aarsand
Følg leder/salg/ grundertips på facebook: HENNING AARSAND CONSULT  http://on.fb.me/c9LQN7



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar