mandag 14. mars 2011

Har du skaffet deg gode ambassadører for din bedrift?

Kunder og tid er knappe faktorer som må ses i relasjon til inntjeningspotensialet. Norge er et lite land, og det er begrenset hvor mange kunderelasjoner du skal ødelegge før det får en langsiktig konsekvens for bedriften.
For mange bedrifter vil kundetilfredsheten og oppfølgingen fra selgerens side være helt avgjørende.
Mange selgere er dyktige på nysalg, men elendinge på oppfølging. Manglende oppfølging fra selgeren sin side kan bli kostbar for både selger og bedrift. «Jage» nysalg er betydelig dyrerer enn å ta vare på allerede eksisterende kunder. Fokus på mersalg og «add on» produkter på allerede eksisterende kunder er en nøkkelfaktor for inntjeningen. 
Kortsiktig inntjening vil ofte ikke oppveie salgs/administrasjonskostnaden ved å skaffe kunden. Tenk på det!
Ødelagte kunderelasjoner går direkte på bunnlinjen. Selgeren kan i tillegg ha «skapt» en kunde som ofte ikke snakker positivt om bedriften. Negativ omtale «sprer seg som ild i tørt gress». Med sosiale medier sprer negativ omtalte seg enda raskere enn tidligere.
Konklusjon: Skaff gode ambassadører til din bedrift. Ta vare på kundene, og påse at kunden føler at han blir tatt godt vare på. Belønn selgere som er dyktige på å skaffe ambassadører. 
Hvordan jobber din bedrift for å skaffe gode ambassadører?
Med Vennlig Hilsen
Henning aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

2 kommentarer:

  1. Ja, og dette gjelder også for bittesmå bedrifter. Godt å få bekreftet noe jeg legger vekt på :) Jeg strekker meg maksimalt ut for kundene mine, både i tid og kunnskap! Dette tilfredsstiller også egen opplevelse i jobben, og jeg får gjensalg. De som jeg ikke har gjensalg hos, prøver jeg å holde en hyggelig tone med via telefon og mail sånn dann og vann. Snakker litt om løst og fast, for å sondere terrenget, men også for å vise menneskelig interesse. Noen har behov for det også! Jeg tenker at de da er tidligere kunder som uansett vil kunne ha noe hyggelig å si om meg og mitt firma; ambassadører like fullt som de som tar gjenkjøp.
    De fleste av oss er også kunder selv, på en eller annen måte; bank, forsikring, bil, hår etc. Og de fleste av oss setter vel pris på å få tips og råd og oppfølging på disse tingene.
    Min businesscoach minner meg alltid på at når jeg tar oppfølgingskontakt med mine kunder, så gjør jeg de en tjeneste; de slipper å tenke ut nye idéer hvis jeg kommer med tips og råd og nye tilbud :) Sant sant!

    SvarSlett
  2. Hei Kari Anne,

    Helt enig! Nesten enda viktigere for små bedrifter å ta vare på kundene sine. Systematisk oppfølging av kundene er en god medisin:)

    Ha en fin kveld.

    SvarSlett