Bedriftene lever av kundene, men vet man egentlig hva kunden vil ha? Var for en ukes tid tilbake på en presentasjon med Professor Larrache fra den kjente skolen Insead. Han satte fingeren på viktige ting som er lett å glemme: KUNDEN!
Presentasjonen gikk på hvordan man kunne skape ekstrem vekst. Han viste til en rekke eksempler på hvordan bedrifter har skapt ekstrem vekst.
Les mer her: http://bit.ly/dGxgNA
Han påstod at de fleste bedrifter «tror de vet hva kunden vil ha», men i flere tilfeller har man ikke spurt, observert og innvolvert kundene. Jeg kan selv kjenne meg igjen i dette fra mine egne oppdrag. Gjør du?
Kombinert med dette så vet styrene i bedriftene ofte lite om hva som EGENTLIG skjer i bedriften/markedet, og ledelsen vet EGENTLIG lite om hva som som skjer i markedet.
Hvordan skal man kunne ta beslutninger om man ikke har rett grunnlag?
Jeg ser for meg enda aktivere styrer fremover som innvolverer seg i bedriftene ved å observere aktivt. Jeg ser for meg ledere som aktivt er ute i avdelingen, og ikke minst ute hos kundene i «ny og ne» for å få oversikt over hva som virkelig skjer. Jeg ser for meg aktive markedsavdelinger som er ut å selger selv i ny og ne for virkelig å forstå hva kundene virkelig er opptatt av.
Ha alltid kunden i sentrum! Skap en god dag!
Med Vennlig Hilsen
Henning aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar