Høyt sykefravær er en utfordring i mange bedrifter. Det kan være mange årsaker til at enkelte bedrifter/avdelinger har høyere sykefravær enn andre. Uansett har ledelsen et helt klart ansvar ovenfor den enkelte ansatte og ikke minst eierene.
Dette bør lederen ha fokus på:
- Prat med medarbeiderene. Ha minimum en mnd samtale med de ansatte hvor man går igjennom: Situasjonen generelt, arbeidsoppgaver, mål og ikke minst resultater. I en salgsorganisasjon bør det gjennomføres ukentlig.
- Ros medarbeiderene dine. Ikke bare under 4 øyne, men også i plenum.
- Ikke dytt konflikter under en «stol». Få det frem i lyset! Finn løsninger sammen de/den innvolverte.
- Gi forslag til hva/hun kan forbedre
- Ta tilbakemeldingene du får seriøst. Vis ved handling at det gjøres endringer
- Få den enkelte medarbeider til å forstå hvor viktig akuratt han/hun er for bedriften
- Lytt mer enn du prater! Ta signaler og tilpass
Hva er dine erfaringer? Hva gjør din leder for å positivt bidra til å redusere sykefravær?
Med Vennlig Hilsen
Henning aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar