Nye medier har ført til at det har blitt kortere vei mellom bedriften og kunden. Kunden og selger kan kommunisere i samme arena og på likt grunnlag. Mulighetene er mange. Nå finner kundene deg, ikke nødvendigvis du dem på en enklere måte..
Her er noen tanker rundt hvordan du som selger kan tenke i forhold til sosiale medier:
1. Lag en sosial strategi for deg selv. Tenk igjennom hvem du ønsker å prate til/med, ha ett klart mål og ikke minst følg opp de aktivitetene du setter i gang!
2. Finn det/de sosiale mediet hvor din målgruppe befinner seg.
3. Sett deg inn i hvilke muligheter som finnes i den kanalen du har valgt. Hva er motivasjonen til brukerne for å være i den kanalen du har valgt? Hvilke kreative konsepter kan gjøre at brukerne vil følge nettopp deg/dere? Innvolver dem. Spør om tips, råd, be om tilbakemeldinger, be dem rose og rise osv.
4. Profiler deg selv. Fortell nettverket ditt hva du jobber med. Del dine erfaringer/kunnskap/referanser/CV med ditt nettverk
5. Lever innhold. Lag en blogg, gruppe, side eller lignende som promotorer det du driver med. Påse at ”brukerne” dine får noe. (Kunnskap, muligheter) Legg opp til dialog.
6. Hvilke sosiale virkemidler vil du benytte deg av? (Video , bilder, tekst, lyd)
7. Bruk eksisterene markedsmateriell til å fortelle kundene dine hvor de kan finne deg. Eks: brevark, visittkort, egne nettsider, mail signatur.
Gjennomføring:
1. Spør kundene dine hvordan de foretrekker å bli kontaktet. La dem så få vite hvordan de kan kontakte deg via ønsket kanal. Følg opp kanalen daglig.
2. Påse at telefonnummer, e-post adresse er tilgjenglig på den kanalen du har valgt.
3. Sørg for å fortelle alle du jobber med at de kan finne kontaktopplysningene dine der.(Blogg, facebook side, hjemmeside el) Poenget er at opplysningene er tilgjenglig om noen søker etter det.
4. Hold kontakt med kundene dine med for eksempel mnd "nyhetsbrev". Påse at kontakt informasjonen din alltid ligger vedlagt
5. Påse at du holder tett kontakt med facebook nettverket ditt slik at de har deg ”top of mind” den dagen de trenger produktene/tjenestene dine.
6. Bruk mediene til å "rute" trafikk ditt du måtte ønske. (Netthandel, blogg, egen side e.l)
6. Bruk mediene til å "rute" trafikk ditt du måtte ønske. (Netthandel, blogg, egen side e.l)
Får du fortalt av en eller annen "guru" at det ikke går ann å selge via sosiale medier, så kan jeg med dette bekrefte at det bare er "vås". Det går veldig bra!
..men måten man selger på via sosiale medier er derimot anderledes enn den tradisjonelle måten å selge på.
Marked og salg kommer til å bli enda tettere knyttet sammen i årene som kommer! Tro meg!
Stol på deg selv, hør på råd, vær selektiv og bruk masse tid på å sette dere inn i sosiale medier!
Lykke til!
Med Vennlig Hilsen
Henning aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar