torsdag 6. januar 2011

Hvilke muligheter skaper Facebook Places for din bedrift?

Forsquare, Gowalla, Google Latitude og Brightkite sin lokasjonsbestemte sosiale nettverk har eksistert en stund. Igår rullet Facebook ut sin nyeste tjeneste Places for den Norske markedet, men hva er det? Hvordan kan bedriften din nyttiggjøre seg av tjenestene?
Hva er det?
Lokasjonsbaserte sosiale nettverk. Tjenester som lokaliserer deg geografisk (Ofte via GPS funksjon på mobil telefonen) I starten var det kun mulig å sjekke seg inn på kafeer, puber, kjøpsentre osv. Idag kan du sjekke deg inn overalt. 
Hva vil det si å sjekk inn?
  1. Si du er på en cafe. Så kan du  logge deg på Gowalla/Places. 
  2. GPS en i telefonen din finner hvor du er. 
  3. Du får spørsmål om du vil sjekke inn. Sier du ja, Kan/vil nettverket ditt få vite hvor du er. (Idag er Gowalla, Forsquare og places linket mot hverandre.)
  4. Du kan dele denne informasjon på de fleste sosiale nettverkene.
Hvorfor skal/kan bedriften din nyttigjøre seg av dette? (Noen muligheter)
  1. Driver du butikk bør du i ny og ne følge med på hvem som logger seg inn på din butikk, og ikke minst se hva kundene skriver. Du kan fange opp positiv omtale. Mennesker som markedsfører din bedrift gratis. Du kan også fange opp negativ omtale, slik at du kan ta tak i det.
  2. Du kan kjøre kampanje mot alle som har logget inn. Sende dem noe som viser at dere verdsetter kunden. (Har selv gjort dette mot kundene mine innen retail/Bensin. Meget positive tilbakemelding fra kunden)
  3. Ha en kampanje i butikken din hvor alle som logger seg inn via (Places, Gowalla facebook er med i trekningen av noe.)
  4. Genial måte å skaffe ambassadører. La de fortelle sine opplevelser av ditt selskap. Enten på referanse listen dere på siden deres, facebook siden deres eller andre steder.
  5. Legg ut tilbud som kunden kun ser om han sjekker inn hos dere. Som gir en fordel for kunden.
  6. Konkurranser av forskjellig art.
  7. Etterhvert vil du kunne samkjøre Facebook siden deres med facebook places. (Ikke klart for Norge. Fungerer i USA:)
  8. Du kan også følge med på hvem som sjekker inn hos konkkurentene dine.
Trenger dere bistand til å komme igang med sosiale medier. Ta kontakt. Mulighetene er mange. A4 løsninger innenfor disse mediene gir ikke best resultat! Husk å smakjør tradisjonell markedsføring med den sosiale kanalen.
Med Vennlig Hilsen
Henning aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar