søndag 26. desember 2010

Sosiale Medier 2011. Noen tanker!

Mange bedrifter har i løpet av 2010 innsett at sosiale medier må stå på agendaen, og forankres i selskapets kommunikasjons/markedsstrategi i 2011.
Her er noen av mine tanker rundt hvordan sosiale medier kommer til å påvirke oss i 2011
  1. Enda flere bedrifter kommer til å innse nytten av å være representert på sosiale plattformer hvor man finner målgruppen til bedriften. 
  2. Om ikke bedriften aktivt kommer til å «delta» på de sosiale plattformene, så vil enda flere se nytten av å overvåke hva som skrives om bedriften. Liste på overvåkningsverktøy:  http://bit.ly/gyL6d6 ) Frem til nå har bedriftene kjøpt overvåkningsverktøy for hva som skrives om dem i aviser og tidskrifter, nå vil også sosiale medier være en bit av det.
  3. Sosiale medier er gratis, men... det tar tid å sette seg inn i, drifte og utvikle konsepter som gir ønsket respons. Hvem skal gjøre det «sammen» dere?
  4. Bedriften deres kommer til å bli kontakt av enda flere selgere/byråer som skal «frelse» markedsføring deres. Møter dere på såkalte «eksperter» i sosiale medier, så vær skeptisk. Innen sosiale medier er man både lærer og elev på likt. Utviklingen går fort. Still noen kontroll spørsmål, men for all del gå inn på feks Twitter og Facebook, søk opp sidene/profilene til selskapet som har kontaktet dere. Har de ingen blogg, få tilhengere, få Twitter følgere, så er det grunn til å være skeptisk. Hvordan skal de kunne bistå dere med å skape lyttere,lesere,følgere om de ikke har fått det til selv??
  5. Sosiale medier er ikke bare facebook og Twitter. Det finnes uttalige. Hvilket er riktig for dere?
  6. Sosiale medier kommer til å endre markedsstrategien deres.                                 Hvorfor? Se her:http://bit.ly/cpf0hH
  7. Mediabyråer/konsulenter kommer til å sette enda større fokus på å utnytte kryss synergier mellom gamle og nye medier. 
  8. Det finnes flere byråer/konsulenter som er dyktige til å nyttigjøre seg av sosiale medier, men desverre alt for mange som «sender» alle bedrifter inn på «samme spor» Hvorfor skal alle gjøre ting likt? Hvor mange julekalender konkurranser har dere ikke blitt invitert til på feks facebook/Twitter? Neste som kommer nå er «påskenøtter». Noen bedrifter vil ha kjempe nytte av det, men for mange er det bortkastet tid. Vær kreative. 
  9. Markedssjefen, markedskonsulenten, markedsdirektøren deres må jobbe enda mer med sosiale medier. Har de den kompentansen de trenger? Hvor mye av markedsbudsjettet deres skal brukes på sosiale medier? Har dere det klart?               Står litt her:  http://bit.ly/anWriJ 
  10. Det kommer til å utvikles konsepter hvor bedrifter vil samarbeide om strategier for sosiale medier. Har man relevanse til hverandre, så hvorfor ikke dra nytte av det? Privar personer «deler» på sosiale medier idag. Det kommer bedrifter også til å gjøre i 2011.
  11. Aktivt mixe forskjellige markedskanaler kommer til å være avgjørende for å lykkes med sosiale medier. Er dere først på facebook bør visittkort, brevark, nettsider, annonser o.l merkes med at dere er på facebook.
  12. Mobilen blir enda viktigere i 2011. Her får dere litt tall: http://bit.ly/fdSHeV 
  13. Kundeservice på Twitter/Facebook kommer til å bli enda mer utbredt. (Gå inn på: www.netcom.no. De er innovative på dette)
  14. Sosiale medier kommer til å skape leads/prospects til organisasjones selgere. 
  15. Sosiale medier kommer til å brukes til forskjellige PR stunts.
Dette var noen tanker på 2. juledag. Ønsker dere alle en fortsatt god jul!
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
+4745002040  /  henning.aarsand@gmail.com
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar