Oversikt over elementer som hører til en salgssjef/salgsleder sin rolle i selve salgsperioden. Kan avvike fra selskap til selskap:
• Styre salgsarbeidet.
• Lære opp, motivere og inspirere selgerne dine.
• Arbeid regelmessig med administrative oppgaver slik at du øker din egen effektivitet og for å sikre at alt går som det skal. Dvs. at du frigjør mest mulig av din tid slik at du kan være tilgjengelig for selgerne.
• Vise Interesse for og engasjement i selgerne dine og deres salgsaktiviteter. Hjelp, ideer og assistanse som kommer naturlig med en ekte interesse for det de gjør.
• Gjennomføre ukentlige samtaler med selgerne dine.(Mål/Resultatsamtaler, se tidligere salgstips)
• Statusoversikter for din gruppe, som et resultat av dine arbeidsoversikter, for å informere om framgang, feiltrinn og handlingsplan.
• Forsikre deg om at alt går som det skal. Hvis ikke, bør tiltak settes i verk, og viktige avvik/problemer eller behov for hjelp tas raskt opp med din nærmeste leder.
• Morgen- og gruppemøter. Alltid planlagt, alltid konkret, alltid inspirerende (selv om ikke alt går etter planen) og alltid med en klar målsetting.
• Ukentlig møte med din leder. Alltid stille forbredet.
• Rekruttering etter behov.
• Opplæring. Desto mer du gjør av dette, desto mer vil selgerne dine yte.
• Oppdatering av tabeller/diagrammer/hjelpemidler som visualiserer incentivprogrammer/konkurranser.
Vil du vite mer om salgslederen rolle etter salgsperioden, gå inn på:
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar