mandag 27. desember 2010

PR + Sosiale medier = Sant

Det blir spennende å følge utviklingen i 2011. Jeg er selv ingen PR ekspert, men har prøvd så godt jeg kan å sette meg inn i hvordan omtale på godt og vondt sprer seg som «ild i tørt gress» på de forskjellige sosiale plattformene. 
Jeg er også ganske «skremt» over hvor lite enkelte PR eksperter kan om sosiale medier.  Her skal dere få ett eksempel: Ett stort selskap skulle etablere seg på det norske markedet. De kjøpte PR/Markedsbistand fra et forholdsvis stort norsk byrå som skulle hjelpe dem med å profilere merket/selskapet i Norge. Det ble utarbeidet en plan. I markedsplanen var ikke sosiale medier nevnt med ett ord. For å fange medias oppmerksomhet ble det bestemt å sende ut lokale pressemeldinger + tv/radio/avis annonsering. Etterhvert som de etablerte seg i de forskjellige kommunene, så gikk det ut pressmeldinger til de lokale avisene. Hva skjedde?
  1. I det første pressemeldingen ble sendt ut ble den "fanget" opp/publisert på Twitter av en eller annen. Det som skulle være en lokal publisering ble en nasjonal publisering. Effekten var borte når man sendte ut neste pressemelding. Alt ble gammelt nytt. Journalister overvåker de sosiale mediene. De lokale pressemeldingene skapte 1 medie oppslag. Dette burde byrået vært klar over!
  2. For min del tror jeg at den gamle formen for pressemeldinger er død. Det kommer til å eksistere noe lignende, men da skrevet på en annen måte og mer rettet mot at journalister skal «snappe» opp nyheten på feks Twitter eller andre sosiale plattformer.
Ser også at journalistene jobber på en helt annen måte. Mange av nyhetene som publiseres i nettavisene får de ved å følge forskjellige mennesker/bedrifter på Twitter. Vil du ha nyhetene om mennesker bedrifter du er opptatt av, så følg dem på Twitter. Da får du nyhetene raskere enn journalistene rekker å skrive om det.
Jeg tror at 2011 vil være året hvor det kommer til å eksplodere med PR stunt på den sosiale plattformen. Hva tror dere?


.. Følger spent med..
Med Vennlig Hilsen
Henning aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

2 kommentarer:

  1. Hei
    Jeg leste bloggen/artikkelen din med stor interesse jeg studerer Master of Management på BI:PR-ledelse og strategisk kommunikasjon. Min prosjekoppgave skal omhandle hvordan kommunisere fremdragende gjennom sosiale medier. Altså skal min spesialisering som kommunikasjonsrådgiver være fremtidig bruk av sosiale medier. Jeg tror dette er en genial og nyttig kombinasjon. Blir spennende å følge med på hva kompetansepersoner og -virksomheter anbefaler som "best practise". Mine erfaringer skal jeg dele med min followers underveis og etterhvert etablere min egen blogg. Visnakkes!

    SvarSlett
  2. Hei Hanne,

    Godt Nytt År!

    Uten tvil en genial og spennende kombinasjon.
    Utfordingene fremover blir nok å holde seg oppdatert. Utviklingen går jo "lyn raskt."

    Gleder meg til å følge deg:)

    Snakkes.

    SvarSlett