søndag 26. desember 2010

Hvordan behandler man ulike spørsmål?

VERDIFULLE BELYSENDE SPØRSMÅL:

-        Ha det som en vane å takke for spørsmålene så ofte som mulig. Det skaper positiv stemning. Svar enten umiddelbart eller be om å få komme tilbake til det.
Eks: ”Takk for at du tok opp den saken”

DUMME SPØRSMÅL (av uvitenhet):

-        Be om å få besvare spørsmålet senere.
-        Overhør
-        Spør om saken kan tas opp alene senere, motiver med tidsnød.

UBEHAGELIGE SPØRSMÅL:

-        La aldri noen ane at spørsmålet er ubehagelig eller besværlig for mottakeren. Ellers kommer spørsmålsstilleren til å presse hardere. Bruk teknikken med å gjøre spørsmålet nøytralt innen det besvares. Få bort utfordrende eller følelsesmessige moment. Gjør det gjerne til et teknisk spørsmål.
-        Be om å få komme tilbake til spørsmålet senere og ta det da opp igjen og gi ett svar eller ”glem” det bort.
PRISSPØRSMÅL (som kommer på ett ubeleilig tidspunkt):

Be om å få vente med svaret inntil tilstrekkelig argument som forklarer hvordan prisen er fremkommet (utsettelse).
Eks. Fint at du spør, jeg kommer tilbake til det..

SPØRSMÅL SOM IKKE KAN BESVARES:

- Be om å få komme tilbake til saken etter å ha utredet den
- Referer til at du må prate med en 3 person, og vil komme tilbake til kunden.

Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar