torsdag 16. desember 2010

Hvorfor skal bedriften din overvåke sosiale medier?

De fleste bedrifter er flinke til å overvåke det som skrives/sies om dem  i tv, aviser og radio. Men på den sosiale plattformen har bedriftene langt igjen å gå. Hva gjør dere hvis følgende skjer?
  1. Konkurrenten har kjøpt varemerket ditt som søkeord på google for å promotere sine egne produkter og tjenester?
  2. Noen har registrert firmanavnet deres på Twitter. De ønsker ikke å gi det bort til der, men derimot selge det. (Finnes regler for dette)
  3. Det dannes en hat gruppe mot dere på facebook, linkedin eller andre steder. Gruppen vokser raskt. Hvordan skal dere håndtere det? Hvordan skal dere finne ut av det?
  4. Mennesker du ikke kjenner lager profiler, sider, grupper sm utad ser ut som å være deres selskap. 
  5. Konkurrenten har kjøpt deres .net, .com osv og «peker» all trafikken til sin egen side.
  6. Noen omtaler dere negativt på stedsbaserte tjenester som Gowalla, Forsquare og facebook
  7. Negativ omtale av deres bedrift på Twitter som RT  i høyt tempo til alle.
  8. Positiv omtale som kan brukes i deres markedsføring
  9. Hvordan skal dere oppdage positive referanser for deres firma?
  10. Hvis bedriften deres vurderer oppkjøp av andre selskaper. Hvordan analyserer dere søkemotorer, blogger og sosiale nettverk i forhold til prissetting av selskapet?
Poenget er! Ikke undervurder de sosiale mediene. Påse at dere har kontroll på hva som skrives om dere. Vi er bare i «startgropa» iforhold til denne utfordringen. Hvor mange livnærer seg ikke idag av salg av domener? 
Med Vennlig Hilsen
Henning aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar