fredag 14. januar 2011

Grundertips - Oppkjøp av virksomhet!

Kjøp av virksomheter foregår blant bedrifter i alle størrelser. Forskjellen består ofte i at jo større bedriftene er jo mer profesjonelt er også avtaleverket og gjennomføringen av oppkjøpet.
Som eier av en mindre bedrift i en oppstartsfase, får du her noen enkle tips til bruk i en situasjon der du vurderer et oppkjøp.

Vi presiserer at fagområdet er meget bredt. Dette temaet vil derfor videreføres også i de kommende uker. 
Vi vil ta for oss verdivurdering, gjennomføring av oppkjøpet, kvalitetssikring av regnskapsdokumentasjon, prising og finansiering.


• Skaff deg økonomisk oversikt. Sørg for at du får reell oversikt over de økonomiske fakta herunder historisk kontantstrøm og omsetning.
• Vi ser ofte at tall kan manipuleres for å få selskap til å fremstå bedre enn de er. Sjekk kvaliteten i tallmaterialet – resultat og balanse. Noen timer med en revisor, regnskapsfører, eller banken din, er vel anvendt tid.
• Sørg for å få med deg rettigheter og agenturer som måtte ligge til grunn for virksomheten.
• Bruk en forretningsadvokat til utforming av avtaleverket. Sjekk at det ikke ligger potensielle reklamasjoner eller klager som du overtar forpliktelsene for-
• Pris blir alltid en diskusjon. Et selskaps verdi er alltid nær knyttet til oppnådde reelle resultater.
• Prising basert at alt “skal gå meget bedre heretter”, er ingen god modell.

Ta kontakt med oss ved spørsmål eller konkrete problemstillinger.

LYKKE TIL!!

”Gründertips” 
Halvor Danielsen/Henning Aarsand
s-dani@online.no
+47 97 79 44 22

Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar