fredag 5. november 2010

Sosiale medier/CRM og salg.


Mange bedrifter sitter med CRM systemene fulle av kunder uten at det gjøres noe med kundene.
Still deg følgende spørsmål:

1.      Hvor ofte kjører dere kampanjer/stunts rettet mot eksisterende kunder?
2.      Hvordan bruker dere crm systemene aktivt til mersalg?
3.      Hva vet dere om kundene deres, og hvordan setter dere det i system?

Jeg syntes mange kunder bruker altfor mye energi og markedskroner på å jobbe mot nye kunder. Først må man få kontroll på de kundene man har i dag.  Jobbe med dem, og ta ut potensialet i hver enkelt kunde. Først når man har fått kontroll på det skal man tenke på å ta fatt i nye markeder.

Som ett pluss på dette kaster mange bedrifter seg på ”sosiale medie” bølgen. Noe man selvfølgelig skal og må gjøre i en eller annen form.  Bedriftene tror dette er en enkel og billig markedsløsning, men det er det absolutt ikke. Det krever mye tid og oppfølging, og det må foreligge en ”Klokkeklar” forankring i den overordne kommunikasjons strategien til selskapet.

Mitt tips er:  Dra ikke i gang mer enn dere greier å håndtere. Ikke lag en sosial strategi som består av blogger, facebook, twitter, linkedin, gowalla osv uten å ha en klar plan for oppfølging. Start med en sosiale plattform, og sjekk responsen før dere går videre.

Mitt siste lille innspill i dag er. Mange bedrifter bruker millioner av kroner på markedsføring. Det er selvfølgelig vel og bra, men.. Jeg opplever ofte at  bedriftens ansatte ikke har fått innføring i kampanjene, og  mangler  kompetanse på hvordan de skal håndtere henvendelsen i ettertid.  Lær de som skal håndtere henvendelsene i ettertid salg. Har dere råd til å bruke store penger på å markedsføre dere, har dere også råd til å lære opp de ansatte i salg.

God helg

Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
Følg Henning Aarsand Consult på facebook: http://bit.ly/daVrjP




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar