Dette temaet er like relevant uansett størrelsen på virksomheten, men er naturligvis mer utfordrende dersom du driver en kapitalintensiv virksomhet. En kapitalintensiv virksomhet innebærer høy kapitalbinding (i forhold til bedriftens totalkapital) i produksjonsmidler og/eller varelager.
For konsulenter, regnskapsførere, advokater eller f.eks revisorer er problemet naturlig nok meget begrenset.
Temaet er også veldig bredt og fyller adskillige forelesningstimer. Men noen tips kan være greit å ha med seg;
NB! Så sant du opererer med et lager er et lagerstyringssystem koblet opp mot reskontroen en nødvendighet uansett størrelse på virksomheten. Jo større virksomhet, jo viktigere blir lagerstyringen
• En god gammel regel forteller at varelageret gjerne skal gå ”rundt” 12 ganger i året. Fortvil ikke hvis du ikke lykkes med dette. Turnering av lageret 1 gang i måneden er meget bra, og går erfaringsmessig bare i homogene virksomheter som har relativ høy forutsigbarhet i leveransekjeden, hvilket gjerne også innebærer stor markedsmakt. Med andre ord – ikke en grûnderbedrift.
• Et unntak er naturligvis virksomheter som driver i bransjer preget av ferskvare (les: næringsmiddel). Her er naturlig nok omløpshastigheten adskillig hyppigere.
• En annen god regel lever imidlertid i beste velgående - kortest mulig lagertid relatert den virksomheten du driver.
• Fortvile kan du imidlertid ha større grunn til dersom du beveger deg ned mot en omløpshastighet på 3-4 ganger i året og driver kapitalintensiv virksomhet uten en betydelig likviditetsbuffer.
• Sørg derfor for å skaffe deg forutsigbarhet i leveransekjeden din, dvs hvor lang tid tar det fra du bestiller en vare til den er solgt og betalt.
• Mange importerer kapitalvarer fra f.eks Asia. Varene går 90 dager i sjøen før de legges på lager og skal selges. Det sier seg selv det er utfordrende nok å klare å få et slikt lager til å turnere mer enn ca 3 ganger pr år. Det er kostbart og meget likviditetskrevende. Særlig krevende blir det hvis du ikke får solgt eller at kunden din har ombestemt seg eller av andre årsaker ikke tar ut bestilte varer. Risikoen bærer du, MEN
• Du kan kreve en garanti eller bekreftelse fra kundens bank for at beløpet er sperret til fordel for deg. Da vet du i hvert fall at det finnes penger til å gjøre opp.
• Du kan kredittforsikre kundene dine. Koster litt men er en meget god investering
• På spesialbestillinger (individuelle tilpasninger) må du kreve forskudd. Kunden kan ikke forvente disse pengene tilbake dersom han ombestemmer seg. Normalt 30 %.
• Jo større tilpasninger, dess høyere forskudd. (en diamantbesatt motorsag kan være vanskelig å få solgt til andre enn han som bestilte den…)
• Du kan redusere kredittiden/innføre kontantrabatter.
• Bestiller du varer fra Norge eller Europa, kan du faktisk vente med å foreta bestillingen til kunden har signert kontrakt og bekreftet betaling. I slike tilfeller kan produktet i praksis fraktes direkte fra produsent til din sluttkunde og du unngår noe form for lager.
Siste del av tipset følger i "del II"
For konsulenter, regnskapsførere, advokater eller f.eks revisorer er problemet naturlig nok meget begrenset.
Temaet er også veldig bredt og fyller adskillige forelesningstimer. Men noen tips kan være greit å ha med seg;
NB! Så sant du opererer med et lager er et lagerstyringssystem koblet opp mot reskontroen en nødvendighet uansett størrelse på virksomheten. Jo større virksomhet, jo viktigere blir lagerstyringen
• En god gammel regel forteller at varelageret gjerne skal gå ”rundt” 12 ganger i året. Fortvil ikke hvis du ikke lykkes med dette. Turnering av lageret 1 gang i måneden er meget bra, og går erfaringsmessig bare i homogene virksomheter som har relativ høy forutsigbarhet i leveransekjeden, hvilket gjerne også innebærer stor markedsmakt. Med andre ord – ikke en grûnderbedrift.
• Et unntak er naturligvis virksomheter som driver i bransjer preget av ferskvare (les: næringsmiddel). Her er naturlig nok omløpshastigheten adskillig hyppigere.
• En annen god regel lever imidlertid i beste velgående - kortest mulig lagertid relatert den virksomheten du driver.
• Fortvile kan du imidlertid ha større grunn til dersom du beveger deg ned mot en omløpshastighet på 3-4 ganger i året og driver kapitalintensiv virksomhet uten en betydelig likviditetsbuffer.
• Sørg derfor for å skaffe deg forutsigbarhet i leveransekjeden din, dvs hvor lang tid tar det fra du bestiller en vare til den er solgt og betalt.
• Mange importerer kapitalvarer fra f.eks Asia. Varene går 90 dager i sjøen før de legges på lager og skal selges. Det sier seg selv det er utfordrende nok å klare å få et slikt lager til å turnere mer enn ca 3 ganger pr år. Det er kostbart og meget likviditetskrevende. Særlig krevende blir det hvis du ikke får solgt eller at kunden din har ombestemt seg eller av andre årsaker ikke tar ut bestilte varer. Risikoen bærer du, MEN
• Du kan kreve en garanti eller bekreftelse fra kundens bank for at beløpet er sperret til fordel for deg. Da vet du i hvert fall at det finnes penger til å gjøre opp.
• Du kan kredittforsikre kundene dine. Koster litt men er en meget god investering
• På spesialbestillinger (individuelle tilpasninger) må du kreve forskudd. Kunden kan ikke forvente disse pengene tilbake dersom han ombestemmer seg. Normalt 30 %.
• Jo større tilpasninger, dess høyere forskudd. (en diamantbesatt motorsag kan være vanskelig å få solgt til andre enn han som bestilte den…)
• Du kan redusere kredittiden/innføre kontantrabatter.
• Bestiller du varer fra Norge eller Europa, kan du faktisk vente med å foreta bestillingen til kunden har signert kontrakt og bekreftet betaling. I slike tilfeller kan produktet i praksis fraktes direkte fra produsent til din sluttkunde og du unngår noe form for lager.
Siste del av tipset følger i "del II"
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar