torsdag 11. november 2010

Cold calling – Ringe nye potensielle kunder.


Hva skal du fokusere på når du skal ringe potensielt nye kunder?
Her kommer en kort veiledning:

1.      Prospektering: Vil si å finne potensielle kunder. Ikke alle kunder kan/vil dra nytte av dine produkter, så skap en profil på den ideelle kunde. Antall ansatte, størrelse på bedriften, hva de driver med osv. Lag en liste på prospekter du skal ringe før du ringer. (Ikke prospekter og ring om hverandre)
2.       Identifiser person du ønsker å prate med. Finn ut hvem som tar beslutningen på nettopp det du ønsker å selge (IT sjef, CFO, CEO osv)
3.      Ha ett klart mål når du ringer: I noen tilfeller ønsker man å gjøre ett salg i andre tilfeller ønsker man og ”selge” ett møte. Bestem deg for hva målet ditt er med samtalen, og vær ”tro mot det!
4.      Kom raskt til poenget: Kunden får mange telefoner i løpet av en dag, så vært kort og konsis
5.      Evaluering: Når du har ringt en del samtaler, så stopp opp og evaluer deg selv. Føler du at du ”sitter fast”, så få andre til å lytte på noen samtaler. Det siste er helt klart det beste, da det ikke alltid er lett å se sine egne feil.

Ønsker alle en fin salgsdag,

Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
+ 47 45002040 
henning.aarsand@gmail.com
Bli tilhenger av: HENNING AARSAND CONSULT
http://www.facebook.com/profile.php?id=756330482#!/pages/Henning-Aarsand-Consult/106007876099339?ref=ts
Linkedin grupper/Facebook grupper: SALGSTIPS / LEDERTIPS / GRUNDERTIPS /SOSIALE MEDIER


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar