onsdag 10. november 2010

Bensin og Diesel. Hvordan fungerer det norske markedet?


Fra tid til annen leser man i media om mennesker som har «forsket» på drivstoff priser. De forteller deg når det er billigst og hva som gjør at prisene varierer som deg gjør. 
Mye er fakta og mye  er bare tull og tøys.
Her er noen fakta opplysninger:
Slik situasjonen er idag går betjente stasjoner i Norge opp i pris mellom kl 10 og 14 på mandager og torsdager, og på de selvbetjente stasjonene går prisene opp mellom kl 12-16 mandager og torsdager. Prisene er derfor ikke lavest på søndager slik mange beskriver det. Tank før kl 12 på mandager og torsdager, så får du den beste «dealen».
Hvorfor varierer prisene så mye?
Lokale konkurranse forhold er helt avgjørende. Der hvor du finner selvbetjente stasjoner er prisene  som regel lavest. Etter JET/ST1 sitt inntog på det norske markedet for 20 år siden har hele bransjen endret seg, og fler og fler drar igang selvbetjent konsepter. 
Hva kommer til å skje i det norske drivstoffmarkedet?
I Norge er det få aktører: Shell, YX/Uno-x, Esso, Statoil, ST1/JET og Best.
Man ser store endringer om dagen. Statoil retail går på børs. Hvem blir nye eiere der?
Shell retail selges i Sverige og Finland. Hva med Norge?
ST1 www.st1.no har kjøpt opp JET
YX rendyrker Uno-x konseptet og blir helt selvbetjente.
Best er stasjones eiere som har trukket seg utfra moderselskapene og etablert egen kjede.
Kombinert med disse endringene «ruller» dagligvarekjedene ut kvelds og søndagsåpne butikker, som gjør at dagligvare salget på de betjente stasjonene stuper og vil stupe ennå mer. Det vil ikke gå rundt!
Jeg tror derfor markedet blir som følger (Frem i tid)
  1. Nesten bare selvbetjente bensin stasjoner
  2. Veisentre som selger rekvisita til bil og hvor dagligvarekjedene styrer butikkene.
Kom gjerne med deres tanker
/H.A

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar